Hudtyper



De fleste tror at hudtype og hudtilstand er det samme. Det er viktig å vite at en hudtyper er vi født med, mens en hudtilstand oppstår av endringer av miljøpåvirkning, hormoner, årstider, sol, vær, vind, røyking, eksem og alkohol for å nevne noe. Altså er det viktig at vi skiller mellom hudtype og hudtilstand.

Vi kan skille mellom fire hudtyper : normal hud, fet hud, tørr hud og kombinasjonshud.

Normal hud er det mest optimale. Denne hudtypen har et perfekt balansert talgnivå og produserer hverken for mye eller for lite talg. Hos de som er så heldige å ha denne hudtypen, synes ingen porer. Den har svært få eller ingen hudormer og får svært sjelden kviser eller akne. Svært få av oss er så heldige å ha denne hudtypen. Den vanligste hudtypen er kombinasjonshud.

Fet hud har en klar overproduksjon av talg / oljer. Porene er meget tydelige og en fet hud har svært ofte mye hudormer og akne oppstår ofte. Det er derfor om å gjøre å bruke produkter som balanserer og senke talgproduksjonen, slik at den blir mest mulig normal.

Tørr hud  er den motsatte av fet hug og produserer dermed for lite talg / oljer. Talg er med på å beskytte huden og passe på at ikke fuktigheten forsvinner og rynker oppstår mye lettere og tidligere enn hos de med fet hud. Tørr hud er dårlig beskyttet og er alltid fuktfattig og sensitiv. Til denne hudtypen bør man bruke produkter som inneholder fett/ oljer. Merk at også huden kan være fuktfattig. Den trenger da mye fuktighet. Ikke fett. En fuktfattig hud har tørr underhud og fet overhud.
Er huden bare tørr,må man tilføre oljer. Bare fuktighet vil ikke gjøre særlig nytte. Både fuktfattig og tørr hud kan kjennes likt. Nemlig at den føles ett nummer for liten, at den klør og flasser. Det beste er å få en grundig veiledning hos hudpleier.

Til slutt har vi kombinasjonshudpypen. Dette er en kombinasjon mellom både tørr og fet hud og kan være vanskelig å behandle. Nesen, pannen og haken er fet, mens resten av ansiktet kan være tørt.
Her er det viktig å bruke produkter som passe alle hudtyper eller bruke produkter tilpasset de ulike områdene.
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar